Follow Me

Tuesday 25 November 2014

Khasiat Teh Hijau

Assalamualaikum wbt...
Hii readers...

Entry kali ni memang nak celoteh pasal Green Tea atau dalam bahasa kita teh hijau..Actually dulu tengok boss tempat aku keje ni memang suka sangat minum teh ni...Sehari beruncang-uncang dia minum sama banyak dengan air mineral..Aku pun naik kening pikiaq kenapa la dia suka sangat dengan teh ni..

So lepas google baru aku taw banyak kajian/research kat merata dunia telah dilakukan ke atas green tea/teh hijau dan di dapati banyak khasiat kesihatan yang boleh di manafaatkan. Antara kandungan khasiat teh hijau yang boleh diperolehi dengan minum secara berterusan produk yang mengandungi green tea adalah :


  1. Membantu mengawal tekanan darah tinggi
  2.  Membantu mengawal paras gula darah
  3.  Membantu dalam sesetengah penyakit barah. Kandungan Catechins Green Tea dilihat memberi kesan perawatan kepada sesetengah barah. 
  4. Menguatkan sistem imun. Kepekatan Polyphenols dan Flavenoids teh hijau yang tinggi boleh membantu kesihatan sistem imun tubuh. 
  5. Menurunkan aras kolesterol.Kolestrol yang tinggi memang x baik untuk kesihatan. Paras antioksidan Green Tea yang tinggi boleh membantu mengurangkan paras kolesterol. Penuh dengan antioksida - dimana boleh menolong mengurangkan lemak2 atau kolestrol dalam badan.
  6. Menjaga tekanan darah  
  7. Merawat batuk 
  8. Menguatkan sistem kekebalan tubuh melawan penyakit 
  9. Kaya dengan EGC (Epigallocatechin) dan GC (Gallocatechin) iaitu antioksida yang kuat serta dapat menolong mencegah dan menghancurkan sel2 kanser 
  10. Mencegah penyakit Kardiovaskular (penyakit jantung dan penyumbat arteri) 
  11. Menghilangkan stress dan menolong mengendurkan saraf. Yang ni memang setuju sebab tengok boss aku ni susah nak marah bila buat kerja.Kalau tensen pun dia tensen sorang2 ja...Lega aku!!
  12. Boleh mencegah penyakit Demensia dan Amnesia 
  13. Meredakan gangguan seperti tidak boleh tidur dan gelisah 
  14. Kulit menjadi cantik, bersinat, rambut sehat, muda, bintik2 dan sebagainya..Yang ni pun betoi..Kulit boss aku even laki memang cantik and flawless gitu...even umur dia dah tua pun still muka dia nampak muda..
  15.  Baik untuk mengubati dan mencegah Osteoporosis (penyakit tulang) dari kereputan dan patah.  
ok disebabkan tu aku pun dah start berGreen Tea atas pengaruh kulit boss aku..hahaha... green tea yang aku ambik adalah green tea jenama lipton... 

first time minum... memang aroma dia buat aku rasa ummmmppp..tenang je..Memang ada sesetengah orang yang tak suka teh ni sebab rasa dia tapi pada aku memang sedap sebab manis dia manis asli. Maybe aku senang nak adapt dengan teh ni sebab aku ni memang tak suka benda manis dan berwarna terang sangat...Kalau bancuh ayaq sirap memang aku failll..sebab kedekut warna sangatt...gula pun aku kedekutt...hahahaha


Jom kita start berGreen Tea okie

Another benefits of green tea

Keep Calm and Drink Green Tea..Saya suka ^_^

Green Tea ke???



No comments:

Post a Comment